Dzisiaj jest: 21 Październik 2017      |     Imieniny: Halki, Filipa, Przybysława     |     Do wakacji pozostało 244 dni

Wymiana Młodzieży

Wolfsburg 2017

W dniu 17 maja 2017 r. młodzież z Zespołu Szkół Publicznych im. Jana Pawła II w Kudowie-Zdroju wybrała się z wizytą do zaprzyjaźnionej szkoły Eichendorff w Wolfsburgu. To dwudziesta pierwsza wizyta promująca kontakty młodzieży polskiej i niemieckiej. Wraz z dyrektorem Zespołu Jerzym Łukasikiem, kierowcą Jerzym Skoczylasem, 13 osobową grupą młodzieży oraz niżej podpisanym udaliśmy się w daleką podróż do Dolnej Saksonii. Na miejscu zostaliśmy serdecznie przywitani przez gospodarzy. Większość z nich już kilkakrotnie przyjmowała dzieci z Kudowy i zapewniła zakwaterowanie i wyżywienie. Zmęczeni po trudach podróży udaliśmy się na zasłużony odpoczynek. W czwartek grupa młodzieży oficjalnie została przywitana w szkole przez wicedyrektora Andreasa Brandt i realizujących projekt nauczycieli Gabi Döring i Falko Rosell. Goście z Kudowy brali udział w zajęciach lekcyjnych, a następnie udali się na spotkanie z burmistrzem miasta Wolfsburg w ratuszu miejskim. Wspaniałym przeżyciem było oglądnięcie panoramy miasta z wieży ratuszowej.  Po południu odbył się w grupach bieg na orientację po mieście, z wykorzystaniem najnowszych zdobyczy techniki - GPS. Nie bez znaczenia jest fakt, że każda grupa została nagrodzona pucharem lodowym. Dużą atrakcją w dniu następnym był wyjazd w Góry Harz. Z miejscowości Bad Harzburg wyjechaliśmy kolejką na szczyt Gross Burgberg - 483 m n.p.m, skąd podziwialiśmy perspektywę pobliskich gór. Następnie wybraliśmy się na pobliską wieżę widokową i wędrówkę górskim szlakiem. Po drodze podziwialiśmy żyjące w rezerwacie rysie. Sobota ciekawa propozycja ze strony gospodarzy był wyjazd do Branuschweigu, a w szczególności rejs po rzece Oker. Płynąc stateczkiem poznaliśmy najpiękniejsze zabytki miasta, którego początki sięgają średniowiecza. Tradycyjnie w niedzielę młodzież spędzała czas w rodzinach. Część z nich brała udział w trwającym akurat święcie Bractw Kurkowych, któremu towarzyszyły ogromne karuzele, strzelnice, gokarty. Inni uczniowie brali udział w organizowanych przez rodziców wycieczkach. Grupa opiekunów odwiedziła w tym czasie Muzeum Motoryzacji w Einbeck, bajecznym i zadbanym miasteczku, gdzie znajduje się ogromny browar produkujący piwo Einbeck. Scenariusz programu zaprowadził nas z wycieczką do miejscowości Goslar, a dokładnie mówiąc kopalni Rammelsberg, gdzie zapoznaliśmy się z wielowiekową historią wydobywania rud żelaza oraz zjechaliśmy na jeden z pokładów wydobywczych, dowiadując się o specyfice pracy górnika. Po południu zwiedziliśmy również miasto Goslar. W przedostatnim dniu atrakcją było zwiedzanie Autostadt. To centrum obsługi klienta marek samochodowych związanych z VW, muzeum samochodów i wiele innych atrakcji w centrum Wolfsburga. Niezapomnianym wrażeniem była wizyta w halach fabrycznych Volkswagena, gdzie mogliśmy zapoznać się z procesem produkcji samochodów. Zadziwił nas wysoki proces automatyzacji w tej fabryce. Wieczorem cała nasza grupa została zaproszona na grilla na terenie szkoły, dyrektor podziękował rodzicom niemieckich uczniów za gościnność i życzliwość. To był niestety pożegnalny wieczór przed podróżą do Polski. W dniu następnym czułe pożegnanie i zaproszenie do Kudowy we wrześniu br. Mam nadzieję, że wtedy nie zabraknie chętnych rodziców i uczniów do przyjęcia gości z Niemiec i kontynuacji wieloletniej współpracy.

Serdecznie dziękujemy organizacji Polsko- Niemiecka Współpraca Młodzieży za kolejne dofinansowanie naszego projektu.