Nauczyciel – Youtuber

Obecna sytuacja po raz kolejny pokazała, że wykonywanie zawodu nauczyciela wymaga od nas ciągłego rozwoju, podnoszenia kwalifikacji, jak również elastyczności i dostosowania się z dnia na dzień do nowych warunków pracy.

Nie chodzi tu o narzekanie, roszczenia, pokazywanie wad, ale uświadomienie także zalet zdalnego nauczania oraz pozytywnego skutku, jakim jest momentalne przebranżowienie, poznanie, wdrożenie i stosowanie nowych technologii do pracy z dziećmi i młodzieżą, współpracy zespołów nauczycielskich, komunikacji z dyrekcją, jak również współpracy z rodzicami.

I ci ostatni są jednym z najważniejszych ogniw w tym łańcuchu komunikacyjno-edukacyjnym. Gdyby nie dobra wola, zaangażowanie oraz współpraca, nie bylibyśmy w stanie wdrażać nowych systemów, rozwiązań, komunikacji. Większość rodziców na co dzień stara się pomagać dzieciom w instalowaniu oprogramowań, nowych platform edukacyjnych, na bieżąco kontaktują się z nauczycielami, telefoniczne, przez e-dziennik, mailowo, używając różnych komunikatorów typu messenger, what’s up, skype etc… Przekazują nam informacje, często też wskazówki, które staramy się brać pod uwagę podczas planowania zajęć.

Budujące jest podejście rodziców, gdyż w większości nie narzekają, lecz niejednokrotnie próbują wspierać nas – nauczycieli. Robią wszystko co w ich mocy, aby ich dzieci mogły odnaleźć się w nauczaniu na odległość. Oczywiście, że zdarza się, iż czara goryczy przeleje się i czasami pod wpływem emocji, jedna lub druga strona pokusi się o nieprzyjemny komentarz, ale jesteśmy tylko ludźmi. Zazwyczaj wzajemnie staramy się rozwiązywać problemy techniczne, systemowe, nierzadko są to długie spotkania online, telefoniczne etc…

Pocieszające jest też to, że w tak trudnej sytuacji potrafimy się wszyscy zmobilizować i działać na korzyść dzieci.

Jednak najważniejsi są uczniowie. To oni codziennie zmierzają się ze zdalnym nauczaniem i o dziwo , nie mają z tym zbyt wielu kłopotów. Dzieci w klasach 4-8 , jak i młodzież ze szkoły ponadpodstawowej bez problemu operują systemami, jak czegoś nie potrafią, nie wahają się i kontaktują się z nauczycielami telefonicznie, przez komunikatory- dostali też takie przyzwolenie w obecnej sytuacji. Jesteśmy dostępni dla uczniów i rodziców przez cały dzień. Często z tego korzystają, co wpływa na poprawną współpracę.

Nauczyciele zachęcają dzieci od pierwszych klas do samodzielnej pracy, w razie problemu z wykonywaniem zadań , mogą liczyć na pomoc nauczyciela. Zdarza się że kontaktują się z nauczycielami ponieważ po prostu chcą porozmawiać, i o dziwo są tacy co tęsknią za szkołą. Obecnie, uczniowie wiedzą już na czym polega praca zdalna z każdego przedmiotu i są w stanie w większości przypadków samodzielnie pracować.

Na początku sytuacja wszystkich nas przerosła, jednak z czasem udaje nam się coraz lepiej organizować pracę z dziećmi, aby nie obciążać aż tak bardzo rodziców, jak miało to miejsce na początku. Oczywiste jest, że do perfekcji jeszcze przed nami długa droga.

Jednakże dyrekcja, nauczyciele wszystkich specjalności, bibliotekarze, psycholog, pedagodzy w ciągu tego trudnego dla wszystkich okresu, poświęcili mnóstwo czasu na znalezienie e-szkoleń z zakresu zdalnego nauczania, np.: użytkowanie platform do zdalnego nauczania:

-zoom,

-microsoft teams,

-discord,

-e-dzwonek.pl

Następnie przeszkolili się, udało się też zaangażować młodzież- starsze klasy 6-8 oraz klasy uczniów szkoły ponadpodstawowej. Ci w większości bez większych problemów potrafili odnaleźć się w wirtualnym świecie nauki, nierzadko szybciej niż my nauczyciele.

 

W obecnej sytuacji okazały się pomocne poprzednie szkolenia i projekty, w których szkoła brała udział , wówczas to poznaliśmy system „Edumaster” i w obecnej sytuacji jest on wykorzystywany przez nauczycieli, dzieci są już z nim zaznajomione. Na platformie Edumaster można znaleźć i wykorzystać zasoby z każdego przedmiotu, jak również dla każdej grupy wiekowej.

Kolejną sprawdzoną i znaną większości uczniów formą zdalnego uczenia jest platforma instaling-do nauki języków obcych, na której uczniowie ćwiczą poznane w danym rozdziale słówka, jest tam możliwość odsłuchania słówek i zapamiętania w kontekście zdania. Nauczyciel na bieżąco może śledzić postępy uczniów i ich oceniać. Platforma cieszy się dużym zainteresowaniem dzieci, często zdarza się , że uczniowie zamiast planowanej jednej sesji potrafią zrobić 3 czy 4 sesje dziennie.

Nauczyciele języka niemieckiego posiłkują się również platformą e.dzownek .pl, na której mają możliwość kontaktu z dziećmi, opracowywania, wysyłania i odbierania zadań dostosowanych do bieżącego poziomu i potrzeb dzieci.

 

Przy opracowywaniu lekcji, korzystamy z gotowych opracowań na youtube- są to filmiki tematyczne, związane z daną lekcją, bądź też nakręcamy sami filmiki z lekcją i umieszczamy je na youtube , dysku gogle etc. – są one dostępne do wglądu dla dzieci o każdej porze dnia co jest zaletą, ponieważ nie zawsze Internet nam dobrze działa lub mamy problemy techniczne, a co więcej jeśli nie zrozumiemy lekcji za pierwszym razem możemy włączyć jeszcze raz, zatrzymać ,co pozwala spokojnie zrozumieć temat.

Aby nagrywać filmiki należało również zapoznać się z narzędziami za pomocą których można nakręcać lekcje , nauczyciele naszej szkoły korzystają z :zoom, active prezetner ,e reader, loom, you tube i tu bardzo pomocne były dzieci, które na co dzień obcują z youtuberami i ich światemJ

Kolejnym elementem i w tej sytuacji najbardziej pożytecznym jeśli chodzi o kontakt są wideokonferencje, które można przeprowadzać poprzez różne platformy typu zoom, skype, messnger, discord, Microsoft teams. Poszukując odpowiedniej ścieżki kontaktu , przeszukując, nauczycielskie fora i portale społecznościowe dotarliśmy do wyżej wymienionych platform- , na zoom, discord czy Microsoft teams mamy możliwość udostępniania ekranu , czyli np.: strony z podręcznika, czy też głosu z nagrania, włączając funkcję systemową –dzielenia głosu, lekcja może mieć normalny przebieg, łącznie z tym , iż uczniowie mogą się zgłaszać i odpowiadać. Zatem jedyne a może ,aż to co dzieli nas to to że każdy siedzi w swoim domu, ale widzimy się, słyszymy i możemy pracować.

Nasza szkoła została zarejestrowana na platformie Microsoft i obecnie , coraz więcej nauczycieli i uczniów przekonuje się do niej, ponieważ jest bardzo funkcjonalna, nie tylko oferuje nam zdalne konferencje , ale również możliwość tworzenia klas, planu lekcji, bezpiecznego przepływu informacji, zadań domowych jak również obserwacji dyrektorskich podczas lekcji. Udało mi się, również przeprowadzić zebranie z rodzicami, w którym uczestniczyli prawie wszyscy rodzice klasy 7B , poinformowali mnie o problemach sprzętowych, systemowych i  innych związanych z obecnym nauczaniem.

 

Reasumując jeszcze miesiąc temu nikt z nas nie wiedział o istnieniu wielu z tych platform, narzędzi i, że tak może wyglądać rzeczywistość szkolna. Prawdą jest , że popełniamy nadal wiele błędów, ale uczymy się razem.

Jednak, przy odrobinie dobrych chęci z każdej strony , będziemy mogli wspólnie dotrzeć do końca roku szkolnego , w miarę możliwości z jak najlepszymi wynikami w nauce i przede wszystkim wiedzą.

                                                                                                         Anna Kuźlak-Szuba

Skip to content